SUKA?BACA.TAK SUKA?BERAMBUS!AKU MEMANG KASAR.KENAPA??
relationships are like glass.sometimes its better to leave them broken than try to hurt yourself putting it back together

i miss you

28 January, 2013

mengapa harus bias??

Assalamualaikum guys and girls out there,means ok,,abaikan..
  Yupp..memang dah lama dah kott tak update apa-apa.. Bukan apa.. Currently busy with the assignment so and so for.. Lagipun tak ada idea lah nak tulis. Tapi mengapa hari ini menjadi batu loncatan kepada saya ialah kerana hari ini telah terkeluarlah satu isu iaitu,,  BIAS.. Apa itu bias?? Mari kita jengah e-kamus..

Bias : prasangka,berat sebelah,mempengaruhi,lebih cenderung terhadap sesuatu dari yg lain atau dlm  bahasa inggeris nya ialah BIASED..



Jadi setelah di jelas kan erti bias.. Kita lontarkan pula persoalan mengapa.. Mengapa bias itu wujud? Kerana kita ini adalah manusia.. Kita ini tidak maksum. Means kita tidak akan terlepas dr mempuanyai perasaan mazmudah. Aite? Okay lah.. Tapi mengapa hal ini terjadi di satu tempat yang agak tinggi kedudukan dalam kasta masyarakat. Kepada sesiapa yang pernah berada di tempat saya duduk diri belajar sekarang akan ,mulai mengerti maksud yg saya cuba sampaikan.. Apa lebihnya bayaran mereka dari kami? Tiada. Senang cerita saya nak tekankan di sini,, janganlah menilai sesuatu itu dari luaran. Ye. Saya akui,,pandangan pertama atau mat salleh sebut 'first impression' memainkan perana signifikan tapi di sini saya ingin bertanya, apa kah peranan pendidik? Bukan kah peranan nyaa ialah mendidik dan menyampaikan ilmu.Ada nyaa pendidik maka ada lah kami si insan yang butuhkan didikan. Maka didiklah kami dengan penuh rasa keikhlasan. Betul. Kalau kita berbicara soal ikhlas, ikhlas itu umpama semut hitam berjalan di atas batu hitam di dalam gua yang gelap. Tapi 'your attitude shows your behaviour' kott..  Biarlah rezeki yang di terima tu halal dan bersih. Opss.. Siapalah saya untuk menghukum dan meletakkan halal tak halal sesuatu itu.. Belajarlah untuk menjadi seperti sesumpah. Bukan nak cakap diri saya bagus. Tapi apalah rasanya jika dengan kata-kata yang kita luahkan itu menyebabkan hancurnyaa harapan seorang ibu untuk melihat anaknyaa pulang dengan segulung diploma. Betullah kata-kata itu lebih tajam dari mata pisau.. Dan kata-kata tu jugaklah yang dah hiris hati aku.. ya Allah,,Semoga aku terus tabah menempuh semester ini. Semoga di setiap dugaan, caci makian, seorang Izzah ini masih mampu ketawa dan membuatkan org sekelilingnyaa ketawa..

Mungkin coretan saya sudah terlalu jauh.. Boleh tak saya akhiri coretan perasaan ini di sini.. Biarlah orang terus berteka teki.. Biarlah orang kata saya bebual x habis. Sebab serious dah x boleh nak terus kan luahan ni.. sebab..


sebab,,


sebab...







abaikan aku..

tsk tsk..
 mungkin malam ni aku touching terlebih kott.. gara-gara ford fiesta putih itu..



nota punggung : rindu zaman pidato.. masa kecil dulu lontaran ayat x sedasyat ini.. Paling2 penanda wacana.. Haha.. Rindu sangat practise pidato depan ibu n abah n the siblingsss..

izzah saja!

No comments: